Bloggaaja ansaitsee palkan työstään!

10.04.2020

Kaupallisuus ja mainonta ovat nykyisin iso osa blogimaailmaa. Monen bloggaajan blogista tai somesta olet saattanut bongata postauksia tai julkaisuja jotka on tehty kaupallisessa yhteistyössä jonkun yrityksen kanssa. Mitä tämä kaupallinen yhteistyö tarkoittaa ja miten se käytännössä toteutetaan?

Valitse tarkkaan mitä mainostat

Kaupallisen yhteistyön lähtökohtia voi olla kaksi. Ensimmäinen vaihtoehto on että firma löytää sinun blogisi ja haluaa tehdä sinun kanssasi yhteistyötä. Yhteistyötarjous tulee yleensä sähköpostitse tai sosiaalisenmedian kautta.

Toinen vaihtoehto on että sinä löydät itseäsi kiinnostavan yrityksen ja tarjoat yritykselle mahdollisuutta yhteistyöhön blogisi kanssa. Voit tiedustella firman kiinnostusta yhteistyöhön esimerkiksi sähköpostitse.

Yhteistyökumppania valittaessa on tärkeää pohtia sopiiko yhteistyö blogiisi. Esimerkiksi muotiblogissa ei ehkä kannata alkaa markkinoida auton renkaita tai -huoltoa, koska todennäköisesti blogisi lukijat eivät lue blogiasi saadakseen tietoa auton huolloista.

Sovi ehdot tarkkaan

Kun olet löytänyt yhteistyökumppanin jonka tarjoama tuote tai palvelu sopii blogiisi sopikaa yhdessä yhteistyön ehdoista. Ehdoista puhuttaessa on tärkeää käydä läpi mitä kumpikin osapuoli yhteistyöltä odottaa. Myös tarjottu tuote tai palvelu määrittävät sen millaisia ehtoja yhteistyölle kannattaa asettaa.

Jos saat esimerkiksi yhteistyönä kahdeksan viikon verkkovalmennuksen johon liittyy elämäntapamuutos, kannattaa sopia kuinka usein yhteistyökumppani tahtoo sinun esimerkiksi kirjoittavan etenemisestäsi blogiin. Blogi postausten lisäksi voitte sopia esimerkiksi että teet julkaisuja instagramiin yhteistyöstä.

Yhteistyönä voit saada myös esimerkiksi yksittäisen tuotteen joka voi olla esimerkiksi vaate. Jos yhteistyön tuotteena on yksittäinen vaatekappale on hyvä huomioida ettei siitä saa aikaiseksi määräänsä enempää materiaalia. Paidasta ja sen myyvästä firmasta voit kirjoittaa blogiin postauksen ja napata someen parit kuvat, mutta sen enempää ei yhdestä paidasta kannata luvata, koska kukaan tuskin pystyy yhdeksä vaatekappaleesta keksimään sisältöä useampaan postaukseen.

Sopikaa hinnasta

Yhteistyötä sovittaessa on tärkää sopia myös yhteistyön hinnasta. Kuinka paljon bloggaaja haluaa palkkaa tekemästään työstä? Raha on monelle vaikea aihe ja varsinkin oman työn hinnan määrittäminen koetaan todella vaikeana.

Mistä sinä tiedät paljonko ansaitset palkkaa tekemästäsi työstä? Lähdetään pohtimaan asiaa esimerkin kautta. Saat yhteistyönä verkkovalmennuksen jonka arvo on 80euroa. Valmennus kestää kahdeksan viikkoa ja sen aikana yritys haluaa sinun kirjoittavan kolme blogipostausta ja lisäksi vielä kolme instagram julkaisua. Sinulta halutaan siis kuusi julkaisua yhteensä valmennuksesta. Kuinka paljon sinulta kuluu aikaa yhden julkaisun tekemiseen? Blogipostauksia varten sinun täytyy tietenkin suorittaa saamaasi valmennusta, ottaa kuvat postaukseen ja lisäksi kirjoittaa postaus. Todennäköisesti käytät blogipostauksen tekemiseen aikaa kahdesta kolmeen tuntia per postaus. Yhteensä käytät kolmeen blogipostaukseen aikaa siis kuudesta yhdeksään tuntia. Instagramin julkaisuihin tarvitset myös kuvat ja tekstit todennäköisesti jokaiseen laadukkaaseen instagramin julkaisuun käytät aikaa puolestatunnista tuntiin. Jos yhteistyökumppani tahtoo kolme julkaisua instagramiin tekee se 1,5-3tuntia.

Yhteensä käytät siis sovittujen julkaisujen tekemiseen aikaa 7-12tuntia. Voi siis olla että käytät julkaisujen tekemiseen yhteensä jopa puolivuorokautta ellet jopa enemmän! Millä hinnalla lähtisit siivoamaan päiväksi? Tuskinpa suostuisit lähtemään siivoamaan koko päiväksi esimerkiksi 50€ hintaan? Todennäköisesti vaatisit vähintään 8-10€ tuntipalkan tehdystä työstä. Eli tässä tapauksessa noin 70-120€.

Bloggaajan saamaan palkkaan vaikuttaa paljon myös se että paljonko hänellä on seuraajia. Jos blogissa käy kuukaudessa noin 1000 uniikkia kävijää on todennäköisesti bloggaajan saama palkka pienempi kuin bloggaajan jonka blogissa käy 10tuhatta uniikkia kävijää kuukaudessa. 

Bloggaajana sinun on tärkeä muistaa että sinun tekemäsi työ hyödyttää yritystä ja myös sinulla on oikeus saada asianmukainen korvaus tehdystä työstä. Bloggaajan tekemät kaupalliset blogipostaukset ja somejulkaisut ovat työtä siinä missä siivouskin.

Tärkeää on muistaa että bloggaamalla saaduista tuloista maksetaan veroja kuten mistä tahansa muustakin työstä saadusta palkasta.

Yrittäjä älä hyväksikäytä bloggaajia!

Sinä yrittäjä joka haluat tehdä kaupallisia yhteistöitä bloggaajien kanssa, muista että bloggaajalla on oikeus saada tekemästään työstä asianmukainen korvaus. Kun bloggaaja mainostaa sinun tuotettasi blogissaan on tavoitteena saada sinulle asiakkaita. Jos ostat mainostilaa internetistä tai lehdestä se ei ole ilmaista. Muista ettei myöskään bloggaajan tarjoama kaupallinen yhteistyö ole ilmaista.

Älä sinä yrittäjänä hyväksikäytä bloggaajia pyytämällä mainostamaan tuotteitasi ilmaiseksi. Asianmukaisella korvauksella saat varmasti vastinetta rahallesi ja bloggaaja tekee parhaansa että juuri sinun yrityksellesi saadaan uusia asiakkaita.

Kaupallisen yhteistyön muistilista:

1. Mainosta vain tuotteita ja palveluita jotka sopivat blogisi aiheeseen.

2. Sovi tarkasti yhteistyönehdoista. 

3. Määritä oma hintasi ja neuvottele yrityksen kanssa yhteistyön palkkiosta

-Minna Mäkelä, Perhekuplan ylläpitäjä